Nike kicksen bestormen de top bij de WK’s voetbal

Tot het einde van de jaren ’70 van de vorige eeuw waren Nike voetbalschoen in geen velden of wegen op de markt te bekennen. Letterlijk niet. De toon werd gezet door Adidas en Puma. Investeringen in de eerste modellen, vernieuwingen in de producten en uitgekiende marketing campagnes brachten het merk op de positie waar het nu staat: als koploper tussen de fabrikanten. Wat is het verhaal van het opklimmen van die ladder?

Dat verhaal startte in de jaren ’70 met een doodeenvoudige eerste voetbalschoen van Nike. Zwart, wit met rubberen noppen. Binnen de geledingen van het Amerikaanse merk bestond nog verre van unanimiteit over het betreden van die markt. Kunnen wij wel toonaangevende voetbalschoenen maken? Maken wij een kans om Adidas van de troon te stoten?

Stilaan bouwde Nike verder en kwam de Nike voetbalschoen om de voeten van de spelers in de Europese competities. Te beginnen in Engeland. Sobere modellen met lichte vormen van leer. Het verhaal kreeg pas echt een vlucht toen Nike uit ging pakken met de Nike Tiempo. Een schoen die zijn lancering kende voor het wereldkampioenschap van 1994.

Het werd direct een voltreffer aangezien een groot deel van de spelers in de finale van dat toernooi op diezelfde Nike Tiempo de finale speelden. Uitgaven van marketing en commercials waren well spent. De formule om terrein te winnen was gevonden. Voetballiefhebbers zijn daarna getrakteerd op series met video’s waarin de beste spelers van de wereld de nieuwste Nike voetbalschoenen aanprezen. Campagnes die in aanloop naar de wereldkampioenschappen voetbal midden in de roos terecht kwamen.

Een van de meest succesvolle daarin was de aandacht voor Nike Joga Bonito. Edgar Davids en Ronaldinho stonden symbool voor het letterlijke plezier in het spel. Ingegeven door het dragen van schoenen die dat plezier omzetten tot het meest spraakmakende vermaak: het vermaak van het spel met de bal en de goals.

Bijna de voltallige selectie van het Braziliaanse elftal speelde een rol in die campagne. En, niet geheel onbelangrijk, de Goddelijke kanaries veroverden in 2002 de wereldtitel. Waarbij Ronaldo, Rivaldo, Cafú en Roberto Carlos als sterspelers op Nike voetbalschoenen de trofee aan de wereld toonden. Op modellen die door de jaren heen zijn geëvolueerd tot meesterwerken, de meest recente exemplaren ontdek je bij deze site.

Magie in de marketing. Het Amerikaanse merk is als geen ander in staat om uitgesproken campagnes te maken. Waarbij spelers, soms, zichzelf publiekelijk op de hak nemen. Het resultaat? Sympathie en aantrekkingskracht voor voetbal. En de voetbalschoenen van Nike

De 21e eeuw is de eeuw van specificatie in de voetbalschoen. Dit seizoen brengt Nike met de Nike Mercurial, de Tiempo, de Phantom Vision en de Hypervenom vier modellen die het verschil maken, in de beste competities ter wereld. Schoenen die stuk voor stuk eigen kenmerken hebben, gemaakt voor verschillende type spelers. Zo is de Mercurial de schoen voor de snelle dribbelaar en de Tiempo het model voor de ijzersterke verdediger.

De komst van het nieuwste model is bijna daar. In januari 2019 lanceert Nike de nieuwste Nike Phantom Venom. Harry Kane en Alex Morgan zijn het uithangbord, ontegenzeggelijk een schoen voor de doelgerichte spitsen dus. Liefhebbers hoeven niet meer te wachten op een wereldkampioenschap voetbal voor de lancering van nieuwe Nike-modellen.

De Nike Phantom Venom is een toekomstig wereldkampioen.